Waarom gebruiken we bij HB-trainingen het begrip ‘slimme intuïtieve denker’ en wie bedoelen we daar precies mee?
Van oorsprong bedoelen we mensen die zich herkennen in de kenmerken van hoogbegaafdheid in combinatie met hooggevoeligheid (ook wel hoogsensitiviteit genoemd). Deze begrippen hebben echter ook een bepaalde lading waardoor het moeilijk kan zijn om je daarmee te identificeren. In onze ervaring hebben veel mensen moeite met het begrip hoogbegaafdheid. Nog meer dan met hooggevoeligheid. Hoogbegaafdheid roept vaak associaties op als: “Ik ben beter dan anderen, ik weet veel meer en ik kan veel meer. Ik moet daarmee ook meer kunnen presteren dan anderen en ik mag zeker geen fouten maken.” Nou, als je daar allemaal aan moet voldoen, dan is het begrijpelijk dat er maar weinigen zijn die zichzelf graag hoogbegaafd noemen. Ook al heb je de aanleg om tot grotere prestaties te komen dan anderen, het kan behoorlijk verlammend werken als dat op alle terreinen van je verwacht wordt. En zeker als je dat van jezelf gaat verwachten en jezelf niet meer de kans geeft om te leren, om je te ontwikkelen, om de benodigde kennis en vaardigheden op te doen om jouw aangeboren vermogen te kunnen gaan benutten.
Bij hoogbegaafdheid hebben we het in eerste instantie over een aangeboren vermogen. En niet over prestaties. Die prestaties kunnen pas ontstaan als er ruimte is om het aangeboren vermogen tot ontwikkeling te laten komen. Ruimte om te leren.
We hebben de indruk dat daar vaak verwarring over is en dat daarom het begrip hoogbegaafdheid zoveel spanning en weerstand kan oproepen. Zowel bij de mensen die dit zelf aangaat, als bij de omgeving.
Wij willen de mensen aanspreken die dat aangeboren vermogen bij zichzelf hebben ontdekt, en die dit verder tot ontwikkeling willen laten komen.
Daarom hebben we gezocht naar een begrip dat meer recht doet aan de aangeboren eigenschappen van mensen die zowel hoogbegaafd als hooggevoelig zijn (of zich herkennen in kenmerken hiervan). Dat hebben we samengevat in de woorden ‘slimme intuïtieve denker’.
Daarbij zijn we uitgegaan van het slimme denken: dit gaat over snel patronen en verbanden kunnen zien, ook in complexe situaties. Dit proces wordt versterkt en gevoed door de intuïtie. Bij intuïtie kun je denken aan het verbinden van onbewuste kennis en ervaringen met de huidige, bewuste situatie. Ap Dijksterhuis heeft dit heel goed omschreven en onderbouwd in zijn boek “Het slimme onbewuste”, met de metafoor van een ijsberg. Met deze combinatie van het bewuste, slimme en snelle denken met de onbewuste kennis en ervaringen (intuïtie), kun je heel veel bereiken. Je moet het alleen wel ontwikkelen en leren gebruiken.
Voel jij je aangesproken als zo’n slimme intuïtieve denker, en wil je weten hoe je je verder kunt ontwikkelen? Kijk dan eens bij ons aanbod met een onlinetraining, workshop en masterclasses voor slimme intuïtieve denkers.
Nieuwsgierig geworden? Neem vrijblijvend contact op met Arja Roozemond (arja@rvdg-inspiratie.nl) of Marga Spaanjaars (marga@hb-trainingen.nl). We denken graag met je mee.