leerproces hoogbegaafden

Deze blog schrijf ik op het moment dat Arja Roozemond en ik – Marga Spaanjaars – de onlinetraining voor hoogbegaafden The First Step lanceren, inclusief ons vernieuwde aanbod. Een mooi moment om stil te staan bij het proces dat hieraan vooraf is gegaan.

Voor ons, Arja en Marga, was het een heel leerproces om te komen tot ons nieuwe aanbod met deze onlinetraining. We zijn natuurlijk zelf ook snelle intuïtieve denkers met de valkuilen die daar voor ieder van ons bij horen. Twee jaar geleden zeiden we tegen elkaar: laten we ervoor gaan. Laten we onze kennis en ervaring omzetten in een onlinetraining. Zo moeilijk moet dat niet zijn. Dus we begonnen gewoon met schrijven.

Toen kregen we het idee dat het leuk zou zijn om filmpjes met uitleg toe te voegen. We zijn twee dagen in een vakantiehuisje bezig geweest met het opnemen van uitlegfilmpjes. Toen we dachten dat we wel zo ongeveer klaar waren hebben we een goede collega en professional op het gebied van onlinetrainingen gevraagd ons feedback te geven (zo’n 1,5 jaar geleden!!). Dat heeft ze op een heel vriendelijke manier gedaan. Het kwam er op neer dat we onze filmpjes beter niet konden gebruiken, en dat er toch echt meer structuur in het verhaal moest komen. Ze gaf ook een aantal heel concrete tips waar we goed gebruik van konden maken. Na een aantal maanden pauze vanwege persoonlijke aangelegenheden hebben we toen de draad weer opgepakt. We hadden inmiddels al een goed idee van hoe ons nieuwe model van de HB-cirkel van ontwikkeling eruit zou komen te zien. Dat hebben we als basis voor de training gebruikt. En de hele boel herschreven, opnieuw ingedeeld, leuke plaatjes erbij gemaakt (ook die vaardigheid intussen geleerd). Oh ja, maar dan moet het  nog toegankelijk gemaakt worden voor de toekomstige cliënten! Hoe gaan we dat doen? Daar hebben we Marjet Breederoode bij ingeschakeld van Bizzka. Zij heeft de basis voor de website en webwinkel voor ons gebouwd. Vervolgens was het zaak om te leren hoe we die zelf konden vullen met ons trainingsmateriaal, en hoe we ons – inmiddels best complexe – aanbod met alle keuzemogelijkheden goed konden verwerken in de webshop. Ook dat hadden we nog nooit gedaan. Maar Pippi Langkous was ons voorbeeld: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!”

Wat een valkuilen hebben we overwonnen:
– nieuwe vaardigheden aanleren in plaats van voortbouwen op wat je al kunt
– omgaan met perfectionisme: bepalen wanneer het goed genoeg is
– doorzetten bij tegenslag
– geduld oefenen en accepteren dat iets veel meer tijd kan kosten dan je oorspronkelijk gedacht had
– een balans vinden tussen het volgen van je eigen(wijze) weg en voldoende aansluiten bij anderen
– het proces opdelen in kleine stapjes, in plaats van alles in één keer willen doen
– hulp vragen als je iets niet kunt 
– steeds weer afstemmen met elkaar (dat ging eigenlijk best goed, gelukkig!)

En nu staan we hier: op het punt om te ontdekken of het aanbod aansluit bij de wensen van de mensen voor wie we dit hebben gedaan:  de snelle intuïtieve denkers. Dat is misschien nog het spannendste deel van het proces. En ook….het voelt goed. Dus een beetje gespannen, en ook heel hoopvol, dat we iets hebben gemaakt waar veel mensen een mooie en waardevolle ontwikkelstap mee kunnen zetten.

Marga Spaanjaars, oktober 2023

naar trainingen hoogbegaafdheid

WIl je meer weten over hoogbegaafdheid? Schrijf je hier in, dan krijg je af en toe informatie in je mail.

Artikelen

Hoe denken hoogbegaafden?

Het denken van hoogbegaafden gaat anders dan bij de meeste mensen. Wij gebruiken ook wel de term snelle intuïtieve denker bij hoogbegaafdheid. Daarmee geven we aan dat het denken snel gaat en dat er veel wordt geassocieerd en vaak verbanden worden gelegd op bewust én...

Als je anders bent

Over zelfbeeld en zelfvertrouwen bij hoogbegaafden Een paar jaar geleden schreef ik het gedicht ‘als je anders bent’. Ik heb nooit gedichten geschreven, maar dit vloeide zomaar uit mijn pen. En het voelt nog steeds als kloppend. Want ‘anders zijn’ is een essentieel...